Skip to main content

Tutkin diplomityössäni älypuhelinten hyödyntämistä maatalouskäytössä. Tutkimukseen liittyy GPS träkkäysohjelma, jota olen ollut kehittämässä jo lähes vuoden. Ohjelman tarkoitus on automatisoida maatalouteen liittyvän tyokirjanpidon muodostamista

Ohjelman on pystyttävä seuraavaan maanviljelijän liikkeitä koko vuorokauden. Ohjelman virrankulutus on pidettävä sellaisena, ettei se kuluta koko akkua loppuun ainakaan kymmeneen tuntiin. GPS palvelu on siis pystyttävä katkaisemaan väliajoin eikä muu puhelimen käyttö saa katkaista träkkäystä.

Android-implementaatiossani GPS kuuntelusta vastaa oma Androidin Service. Servicet sinänsä eivät ole erityisen soveltuvia tähän käyttöön, koska ne ajetaan samassa säikeessä muun ohjelman (käyttöliittymä) kanssa ja myös Servicen säie lopetetaan, jos laite menee näppäinlukkoon tai on käyttämättä jonkin aikaa. Ongelma ei poistu, vaikka Servicessä luotaisiin uusia säikeitä.

Ratkaisuna käytin WakeLockia, joka mahdollistaa näytön sammumisen ja näppäinlukon, mutta ei pysäytä prosessoria ja säikeet pysyvät päällä. Periaatteessa tämä on aika huono ominaisuus kännykkäohjelmalla, mutta paras löytämäni tapa pitää träkkäys hengissä. Jos GPS pollausintervalli pidetään yli minuutin mittaisena eli GPS on vähintään minuutin pois päältä ja taas minuutin päällä, virrankulutus pysyy melko inhimillisenä. Ohjelma lisää virrankulutusta noin 15mA.
private void startListening() {
  new Thread(new Runnable() {
   @Override
   public void run() {
    PowerManager pm = (PowerManager) getSystemService(Context.POWER_SERVICE);
    PowerManager.WakeLock wl = pm.newWakeLock(
      PowerManager.PARTIAL_WAKE_LOCK, "AlkioGPS");
    wl.acquire();
    Looper.prepare();
    while (!die) {
     mloc.requestLocationUpdates(LocationManager.GPS_PROVIDER,
       1000, 0, listener);
     try {
      Thread.sleep((gpsinterval / 2));
     } catch (InterruptedException e) {
      e.printStackTrace();
     }
     mloc.removeUpdates(listener);
     try {
      Thread.sleep(gpsinterval / 2);
     } catch (InterruptedException e) {
      e.printStackTrace();
     }
    }
    gpstimer.cancel();
    try {
     unregisterReceiver(rec);
    } catch (Exception e) {

    }
    wl.release();
   }
  }).start();
 }

Comments

Popular posts from this blog

I'm not a passionate developer

A family friend of mine is an airlane pilot. A dream job for most, right? As a child, I certainly thought so. Now that I can have grown-up talks with him, I have discovered a more accurate description of his profession. He says that the truth about the job is that it is boring. To me, that is not that surprising. Airplanes are cool and all, but when you are in the middle of the Atlantic sitting next to the colleague you have been talking to past five years, how stimulating can that be? When he says the job is boring, it is not a bad kind of boring. It is a very specific boring. The "boring" you would want as a passenger. Uneventful.  Yet, he loves his job. According to him, an experienced pilot is most pleased when each and every tiny thing in the flight plan - goes according to plan. Passengers in the cabin of an expert pilot sit in the comfort of not even noticing who is flying. As someone employed in a field where being boring is not exactly in high demand, this sounds pro...

Canyon Precede:ON 7

I bought or technically leased a Canyon Precede:ON 7 (2022) electric bike last fall. This post is about my experiences with it after riding for about 2000 km this winter. The season was a bit colder than usual, and we had more snow than in years, so I properly put the bike through its paces. I've been cycling for almost 20 years. I've never owned a car nor used public transport regularly. I pedal all distances below 30km in all seasons. Besides commuting, I've mountain biked and raced BMX, and I still actively ride my road bike during the spring and summer months. I've owned a handful of bikes and kept them until their frames failed. Buying new bikes or gear has not been a major part of my hobby, and frankly, I'm quite sceptical about the benefits of updating bikes or gear frequently. I've never owned an E-bike before, but I've rented one a couple of times. The bike arrived in a hilariously large box. I suppose there's no need to worry about damage durin...

Extracting object properties from an IFC file with IfcOpenShell

Besides the object geometry information, IFC files may contain properties for the IFC objects. The properties can be, for example, some predefined dimension information such as an object volume or a choice of material. Some of the properties are predefined in the IFC standards, but custom ones can be added. IFC files can be massive and resource-intensive to process, so in some cases, it helps to separate the object properties from the geometry data. IfcOpenShell  is a toolset for processing IFC files. It is written mostly in C++ but also provides a Python interface. To read an IFC file >>> ifc_file = ifcopenshell.open("model.ifc") Fetch all objects of type IfcSlab >>> slab = ifc_file.by_type("IfcSlab")[1] Get the list of properties >>> slab.IsDefinedBy (#145075=IfcRelDefinesByType('2_fok0__fAcBZmMlQcYwie',#1,$,$,(#27,#59),#145074), #145140=IfcRelDefinesByProperties('3U2LyORgXC2f_hWf6I16C1',#1,$,$,(#27,#59),#145141), #145142...